نادر آرمیان

www.naderarmian.ir

یعنی ممکن است عادت‌های روزمره شما، سلامت‌تان را درمعرض خطر قرار دهد؟
ساعت ٧:٤٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٦/۱٩  کلمات کلیدی: تندرستی ، فرهنگ ، ادبیات

خب، قطعا می‌دانید، سیگار کشیدن و خوردن غذاهای فست‌فودی و چرب برای سلامت شما مضر هستند، اما برخی عادت‌ها هستند که احتمالا فکر نمی‌کنید که می‌توانند برای سلامت‌تان مضر باشند اما این‌گونه هستند. مطالعات جدید نشان داده، این 7 عادت روزانه می‌توانند برای شما ضرر و زیان به همراه داشته باشند. این نکته‌هایی است که بزرگ‌ترین متخصصان پزشکی جهان هم بر آن‌ها تاکید دارند.

دوش روزانه

آب را داغ نکنید

دکتر نیک لاو، متخصص پوست و مو و استادیار کلینیک آموزشی کارنلی در لندن می‌گوید: « در دیدگاه مدرن شست‌و‌شو و استفاده از مواد شوینده باید براساس نوع پوست افراد و نفربه‌نفر جداگانه، تعیین شود.» این متخصص پوست می‌گوید: «خیلی از مردم در این کار افراط می‌کنند.

استفاده مکرر و طولانی‌مدت از آب بسیار داغ به همراه صابون‌ها یا سایر شوینده‌های بسیار قوی می‌توانند چربی‌های طبیعی را از روی پوست شما بردارند و این باعث می‌شود. پوست شما خشک شود که این عامل باعث تضعیف ساختار پوست و افزایش احتمال ابتلا به عفونت‌های پوستی است. واقعیت این است که مطالعات متعدد محققان نشان داده، اکثریت انسان‌ها واقعا نیازی به دوش گرفتن و حمام کردن هر روزه ندارند و اصلا بهتر است هر روز استحمام نکنند.»

این متخصص به شما پیشنهاد می‌دهد، اگر هم دوست دارید هر روز دوش بگیرید و دوش نگرفتن هر روزه احساس تمیز نبودن را به شما می‌دهد، می‌توانید با آب نه چندان داغ و شوینده‌های معمولی این کار را بکنید. حتی اگر پوست‌تان خیلی خشک شده است بدون استفاده از شامپو و صابون یا شامپوی بدن و فقط با آب خالی استحمام کنید، یا حداکثر از مواد تمیزکننده ملایم استفاده کنید.

تنفس به شیوه اشتباه

مثل بچه‌ها نفس بکشید

به هر کس که می‌خواهید بگویید؛ بگویید یک نفس عمیق بکشد، او قطعا یک نفس عمیق می‌کشد و سینه‌اش را باد می‌کند اما دکتر نیل، مدیرمرکز کنترل استرس در آمریکا می‌گوید، این شیوه‌ای درست نیست. او می‌گوید: «به بچه‌ها نگاه کنید. آن‌ها تنفس شکمی دارند که باعث می‌شود از تمام حجم ریه‌ خود استفاده کنند، اما با بزرگ‌تر شدن، تقریبا همه انسان‌ها به شیوه‌های تنفس دیگری روی می‌آورند که به اندازه شیوه تنفس شکمی موثر نیست. با این شیوه هوای تازه به بخش‌های پایینی ریه‌ها نمی‌رسد و در واقع فقط بخشی از ریه‌ها هربار اتساع پیدا می‌کنند و هوا به آن‌ها وارد می‌شود، جالب این‌جاست که بخش پایینی و تحتانی ریه بزرگ‌ترین و وسیع‌ترین عروق خونی را دارد و این منطقه است که بیشترین نقش را باید در کنترل اکسیژن ایفا کند اما به طور معمول و با این تنفس‌ها امکان‌پذیر نیست. ولی خبر خوب این است که با تمرین کردن می‌توان شیوه مناسب نفس کشیدن را فرا گرفت و به کار برد. این متخصص به شما می‌گوید چگونه بهتر نفس بکشید:

«سعی کنید هنگام دم، تا جایی که می‌توانید شکم‌تان را متسع کنید و تا می‌توانید کاری کنید که سینه‌تان منبسط نشود. برای این کار می‌توانید فرض کنید، توپی درون شکم‌تان است که باید آن را باد کنید. پس از انجام این مرحله عضلات شکم‌تان را منقبض کنید تا این توپ باد شده خالی شود. تنفس باید ریتم منظم و فرم یکسان داشته باشد، بین 12 تا 20 بار در دقیقه تنفس کنید و بین هر دم و بازدم باید وقفه‌ای کوتاه باشد. برای رسیدن به فرم بهتر تنفس روزانه چند دقیقه وقت بگذارید و تمرین کنید. با همین اصلاح شیوه نفس کشیدن می‌توانید حس بهتری داشته باشید، کمتر احساس خستگی کنید، اضطراب خودتان را کم کنید و حتی فشار خون خودتان را پایین نیاورید.»

دراز کشیدن بعد از شام

روی کاناپه دراز نکشید

این شیوه رفتاری برای همه آشناست. یک روز شلوغ و خسته‌کننده کاری که باعث می‌شود خسته و بی‌انرژی به خانه برسید، سپس یک شام سریع می‌خورید و روی کاناپه دراز می‌کشید و تلویزیون نگاه می‌کنید، اما این کار را نکنید، این برای شما مضر است.

دکترکلیرمک ابوالی، متخصص تغذیه در مرکز تحقیقات آزمایشگاهی دانشگاه کمبریج انگلستان می‌گوید: «بی‌تحرک بودن بلافاصله پس از شام یا شام خوردن و بلافاصله به رختخواب رفتن و شام زیاد خوردن از اشتباهاتی است که تقریبا همه ما مرتکب آن می‌شویم. با این روش چربی‌هایی که در وعده شام خورده‌ایم را نمی‌سوزانیم و این باعث تجمع بیشتر چربی در بدن ما می‌شود.»

این متخصص تغذیه پیشنهاد می‌دهد، بخش اعظم کالری دریافتی روزانه‌مان را به صبح‌ها و ظهرها بفرستیم و در وعده شام از غذاهای کم‌کالری استفاده کنیم. بهترین کار این است که یک صبحانه مفصل و با تمام موادغذایی لازم بخوریم، سپس یک ناهار پرپروتئین و با انرژی کافی برای بقیه روز صرف کنیم و شام خودمان را به گونه‌ای انتخاب کنیم که هم نیازهای بدن را پاسخگو باشد و هم باعث تجمع چربی در بدن نشود. این متخصص تغذیه ادامه می‌دهد: «کار مناسب این است که بلافاصله پس از صرف شام 20 دقیقه پیاده‌روی کنید. با این شیوه اگر ساعت 8 یا حتی 9 شب شام بخورید هم دچار اضافه وزن نخواهید شد.» اما مهم‌ترین دلیل در اضافه شدن وزن،‌ وعده‌های غذایی منظم،‌ اما کم و کوچک است. «بهترین توصیه من به شما این است؛ یک شام سبک بخورید و بعد از آن ورزش‌های آرام‌بخش انجام بدهید.»

با آب شستن دهان پس از مسواک

نیم ساعت بعد از غذا مسواک بزنید

تقریبا همه ما عادت داریم بلافاصله پس از مسواک زدن دندان‌های‌مان، دهان‌مان را با آب بشوییم اما دکتر فیل استومر، دندان‌پزشک و استاد دانشگاه در شمال لندن می‌گوید، این عادتی مناسب نیست. او می‌گوید: «اگر دهان‌تان را با آب بشویید این جریان آب، فلوراید پوشاننده و محافظتی را که خمیردندان روی دندان‌های شما گذاشته است را می‌شوید و پاک می‌کند. درحالی که اگر بعد از مسواک زدن دهان‌تان را نشویید تا ساعت‌ها این لایه فلوراید محافظ روی دندان‌های‌تان می‌ماند... من پس از مسواک زدن تا نیم ساعت دهانم را با آب نمی‌شویم،‌ خب ممکن است اول حس بدی در شما ایجاد شود اما بعد از مدتی کوتاه به آن عادت می‌کنید...» شاید برای‌تان عجیب باشد، اما من حالا راحت به این مسئله عادتت کرده‌ام. قبل از شروع مسواک زدن هم دهانم را خیس نمی‌کنم زیرا این کار از اثرات مفید خمیردندان کم می‌کند. دهان شما با ترشح بزاق مرطوب است و برای همین نیازی ندارید که قبل از شروع مسواک زدن دهان‌تان را بشویید.

توصیه دیگری که این دندان‌پزشک برای شما دارد هم جالب است، خیلی از افراد بلافاصله پس از غذا خوردن مسواک می‌زنند، اما بهترین کار این است که نیم ساعت بعد از غذا مسواک بزنید. برای این‌که مواد محافظ دندان‌های‌تان را سریع نشویید باید نیم ساعت پس از غذا خوردن مسواک بزنید. یکی دیگر از پیشنهادهای من این است که قبل از هر وعده غذا مسواک بزنید و نیم ساعت پس از غذا خوردن با استفاده از دهان‌شویه‌‌های مناسب دهان‌تان را بشویید.

تمیزکاری

تمیز بودن زیادی برای شما خطرناک است

این خبر تنبل‌ها را خیلی خوشحال می‌کند: تمیز کردن خانه به طور روزانه و برای ساعت‌های طولانی برای بدن مضر است. این مسئله را تحقیقات اخیر نشان داده است. پژوهشگران آمریکایی و کانادایی در یک مطالعه طولانی‌مدت 100 زن و مرد را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند، آن‌هایی که روزانه مدتی از وقت خود را به تمیز کردن خانه می‌گذرانند، فشارخون بالاتری نسبت به آن‌هایی که دیربه‌دیر خانه‌های خودشان را تمیز می‌کنند، دارند. درواقع ساده‌ترین راه توجیه نتایج این تحقیق این است که بگوییم اضطراب پختن غذا، تمیز کردن خانه و انجام خریدها می‌تواند باعث فشارخون بالا در این گروه شود. نتایج این تحقیق در نشریه پزشکی سایکوسوماتیک به چاپ رسیده است. در این تحقیق آمده، انجام فعالیت بدنی برای انسان مضر نیست بلکه مفید است اما اضطراب انجام این کارهاست که باعث می‌شود تاثیرات مضری روی بدن گذاشته شود.

دکتر دیوید اینتاوین، متخصص داخلی از دانشگاه هاروارد توضیح می‌دهد، جدا از این مسئله باید این را هم در نظر داشت که با افزایش کار با مواد شوینده و تمیزکننده احتمال ابتلا به بیماری‌های آلرژیک و آسم هم بالا می‌رود. او به تحقیق در اسپانیا اشاره می‌کند که در آن آمده، استفاده از مواد خوشبوکننده هوا و اسپری‌های پاک‌کننده، حتی به اندازه یک‌بار در هفته می‌تواند باعث افزایش احتمال بروز آسم در افراد بزرگسال شود. در این مطالعه بسیار گسترده 3 هزار و 500 نفر در 22 کشور اروپایی مورد بررسی قرار گرفتند و پس از 3 سال زیرنظر بودن مشخص شد، آن‌هایی که هفته‌ای یک‌بار از این اسپری‌ها و خوشبوکننده‌ها استفاده کرده‌اند،‌ 40درصد بیشتر از افرادی که با این مواد در تماس نبوده‌اند در خطر آسم قرار دارند. همین مطالعه نشان داده است، هرچقدر تماس با این مواد بیشتر باشد احتمال ابتلا به آسم هم بیشتر خواهد شد.

هر شب 8 ساعت خوابیدن

چرت بزنید

این تصور عمومی است که «خوب خوابیدن» یعنی هر شب 8 ساعت خوابیدن،‌ اما حالا متخصصان می‌گویند، این تصور که بسیاری از پزشکان آن را توصیه می‌کنند، خیلی صحیح نیست.

پروفسور جیم هارنه، متخصص مرکز مطالعات خواب دانشگاه لابورگ در این مورد می‌گوید: «این یک تصور غلط است که به همه انسان‌ها بگوییم 8 ساعت خواب شبانه برای شما مفید است. برای بعضی آدم‌ها این نه تنها مفید نیست بلکه حتی می‌تواند باعث خستگی بیشتر هم شود. واقعیت این است که الگوی مناسب خواب برای هر فرد با فرد دیگر متفاوت است، تحقیقات نشان داده است، چرت‌های کوتاه روزانه هم بسیار مفید است، برای مثال یک چرت کوتاه 5-4 دقیقه‌ای، تا حداکثر 15 دقیقه‌ای، می‌تواند به اندازه یک ساعت خواب شبانه مفید باشد.»

این متخصص خواب می‌گوید: «صدها سال قبل چرت روزانه، بخشی از فرهنگ مردم بوده است و این‌گونه آن‌ها سلامت بیشتر جسمی و روحی داشته‌اند. البته آن‌ها که گاه حتی چرت زدن‌شان تا 2 ساعت هم طول می‌کشید، سپس آن‌ها سرکار خود می‌رفتند و شب به خانه برمی‌گشتند و پس از شام حدود نیمه شب می‌خوابیدند و پس از 3 تا 4 ساعت خواب بیدار می‌شدند، عبادت می‌کردند، اجاق را آماده می‌کردند و سپس یکی، دو ساعت دیگر می‌خوابیدند. در مجموع خواب روزانه آن‌ها بین 7 تا 8 ساعت بود و کیفیت زندگی آن‌ها هم خیلی عالی بود و به طور معمول با این شیوه خوابیدن احساس خستگی و خواب‌آلودگی نداشتند. همین مسئله ثابت می‌کند که برخلاف نظر برخی پزشکان خواب روزانه هم می‌تواند برای انسان مفید باشد.»

این پزشک معتقد است، یکی از مشکلات اصلی انسان مدرن، بدخوابی است. خیلی از ما، شب‌ها ساعت 3 یا 4 صبح بیدار می‌شویم و هرچه سعی می‌کنیم خواب‌مان نمی‌برد. این موضوع ما را ناراحت و افسرده کرده و اضطراب زیادی متوجه ما می‌کند، همین اضطراب و ناراحتی می‌تواند منشا بروز برخی بیماری‌ها یا تشدید برخی مشکلات باشد. بهترین کار در این مواقع این است که سعی کنید کاری آرامش‌بخش بکنید، مثلا کتاب بخوانید تا بتوانید دوباره بخوابید.