نادر آرمیان

www.naderarmian.ir

هدیه سلامتی تن و روان
ساعت ٤:۳٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٦/٢۱  کلمات کلیدی: دانش ، تندرستی ، خوراک ، فرهنگ

مصرف هر نوع شیرینی و مواد نشاسته ای خالص حتی میوه شیرین در فرد کم تحرک باعث ترشح انسولین بیش از حد شده که خودش باعث گرسنگی بین وعده های غذا و در طول شب، احساس ضعف، بی حالی، عصبی شدن، بی قراری، افسردگی، کم توانی جسمی و ناتوانی جنسی همراه میل به شیرینی می شود. ادامه این چرخه معیوب سبب خستگی لوزالمعده و بروز دیابت، فشار خون، تنگی سرخرگ ها و سرانجام سکته قلبی و مغزی می شود. انسولین زیاد ترشح شده، مواد قندی و نشاسته ای را بصورت تری گلیسیرید در بافت چربی نشانده و باعث چاقی می شود.

پیشنهاد خوراکی در افراد چاق

صبحانه: پنیر، شیر، تخم مرغ آب پز یا پخته با روغن مایع همراه کمی نان سبوس دار، چای بدون قند ساعت 10 صبح یک لیوان شیر یا یک سیب ترش.

نهار: مرغ، ماهی و خورشت بدون برنج، خوراک قارچ و لوبیا، گوجه و بادمجان، بامیه، کشک و بادمجان، املت گوجه فرنگی، املت قارچ، کوکوی سبزی، کوکوی حبوبات، ماست، سالاد همراه انواع سس های غیرشیرین و هرنوع سبزی که در سبزی فروشی یافت می شود، بصورت پخنه یا خام مقید است. مصرف روغن مایع زیتون، سویا، آفتابگردان و گلزا در طبخ این خوراک بلا مانع است.

عصر: میوه غیرشیرین (گرمک، خیار، هلو، سیب ترش و مرکبات)، چای بدون قند (ترجیحاً چای سبز یا چای نعناع)

شام: انواع آش با سبزی و حبوبات مثل ماش، عدس، لوبیا با کمی روغن مایع شبیه آش شله قلمکار (البته بدون رشته، برنج و آرد گندم یا جو)، سالاد، سبزی خوردن، انواع خوراک ها با کلم، کاهو، چغندر، کدو، هویج، شلغم، پیاز، گوجه فرنگی، لبنیات (ماستف دوغ، کشک، شیر)، زیتون، آجیل بویژه تخمه کدو که سرشار از املاح مفید است توصیه می شود.

اگر حبوبات را 12 ساعت در یک قابلمه خیسانده و سپس آبش را خالی کرده، در قابلمه را بگذارید و هرچند ساعت آن را زیر رو نمایید، ظرف مدت 2 روز جوانه زده و سپس می شود در یخچال نگهداری کرد که مفیدتر از ماش و عدس و لوبیای معمولی بوده و نیاز به پختن طولانی نداشته و نفخ ایجاد نمی کند. حبوبات از آنجا که در مناطق طبیعی تر کاشته می شوند سالمترین خوراک بوده و پروتئین آن چندین برابر گوشت، مرغ و ماهی ارزش غذایی دارد. موادی که در این برنامه خوراکی کاملاً حذف شده اند: قند، شکر، هرنوع شیرینی، حتی خرما و میوه های خشک دیگر مانند توت خشک، انواع نوشابه ها و میوه های شیرین، گوشت های پرچرب و چربی حیوانی است که افراد چاق مطلقاً نباید مصرف کنند. در دوره های اول مواد نشاسته ای مانند برنج، ماکارونی، پیتزا، سیب زمینی و انواع بیسکویت حتی انواع رژیمی آنها نباید مصرف شود. مصرف حداقل نیم لیتر شیر یا ماست روزانه و آب بین وعده های غذا و مصرف 2 یا 3 لیوان آب ولرم پس از بیدار شدن در صبح مفید است. دوغ و ماست را می شود همچون گذشته با همه نوع سبزی خوردن خرد شده و بصورت ماست و خیار و آب دوغ خیار مصرف نموده و قدری سبوس گندم خام یا برشته شده به ان افزود. در هنگام گرسنگی بین وعده های غذا از انواع آجیل غیرشیرین مثل سویا، بادام زمینی، هسته زردآلو که ریاد گران نیستند بهره مند شد. این خوراک ها کلسترول، تری گلیسیرید، اسید اوریک و قند خون را کاهش داده، در افراد چاق باعث لاغر شدن و در سایر افراد مانع بروز بسیاری بیماری ها از جمله سرطان می شود. خوراک بویژه میوه را باید پس از نگاه کردن به شکل و رنگ و زیبایی آن و سپاسگذاری از نعمت های خداوند به آرامی چشید و از طعم و مزه و بوی آن لذت برده و آن را آرام جوید. خوردن حریصانه خوراک نه تنها زیبا و شایسته انسان متعادل نیست بلکه باعث چاقی، نفخ و سوء هاضمه می شود. همزمان این رژیم خوراکی ورزشی که منجر به عرق کردن شود قبل از هر وعده خوراک یا حداقل صبح و شب لازم است.

با ادامه این رژیم خوراکی تدریجاً و با مرور ایام طبع شما به گیاهخواری متمایل و از فواید ارزنده اش برخوردار و از زیانهای فرآورده های پروتئینی حیوانی برحذر خواهید شد.

با محبا این جهان جنت شود         بی غم و بی رنج و بی محنت شود

یک قدم سویم بیا تا صد قدم          سویت آیم بردبت مرهم نهم

دکتر خسروانی

فوق تخصص قلب

عضو هیئت علمی دانشگاه

مسئول کمیته پزشکی هیئت ورزش های همگانی

جمعه بیست هشتم خردادماه سال 1389 هجری شمسی

ساعت 7:26 صبح